internationella ledarhundsdagen

Den sista onsdagen i april infinner sig årligen internationella ledarhundsdagen, en dag som om tingens tillstånd stått rätt till, enbart skulle ha kunnat ägnas åt firande och lovsjungande av våra fantastiska vänner och ledsagare, ledarhundarna. Nu solkas dock glädjen över det ovärderliga hjälpmedlet av diskriminering och okunskap.

 

Då jag för snart två och ett halvt år sedan fick min vackra lilla schäferflicka var glädjen fullkomlig. Äntligen hade min barndomsdröm att få en ledarhund blivit verklighet. Det dröjde dock inte många månader innan glädjen solkades av diskriminering och otrevligt bemötande. Två år senare har jag tvingats inse att detta många gånger är vardag för oss ledarhundsförare. Tre skolor har nekat mig tillträde till deras utbildningar på grund av min ledarhund och oräkneliga är gångerna då jag har blivit avvisad från matvarubutiker och restauranger. Då jag är på väg till ett nytt ställe är det med en ständig oro över hur jag kommer att bli bemött och om jag ens kommer att bli insläpp. Min högt älskade hund som ger mig en så enorm frihet och möjlighet till att leva ett självständigare liv blir och andra sidan många gånger ett hinder på grund av bristande lagstiftning och kunskap. Hur kan det komma sig att de flesta länder har en lag som ger ledarhundsförare rätt att medta sin ledarhund överallt men inte Sverige? Det är dags för en sådan nu, för detta är helt ohållbart och totalt oacceptabelt!

       

                


Kommentarer
Postat av: Claudio

bra talat Ida!!! Riktigt grym text! Hoppas du sprider den till alla möjliga tidningar / bloggar och instanser! kram på dig och Lana

2011-04-27 @ 12:00:03
Postat av: Sandy

Jag vill dock säga emot dig och Claudio. Nej, inte för att jag älskar att bråka med honom. :) Och inte för att jag är hundrädd heller för den delen, eftersom jag mestadels har svårt för lösa hundar och jag antar att om man behöver ha med sig en ledarhund in någonstans så är det inte för att släppa den lös. Men ni som är ledarhundsförare måste förstå att det finns människor med allergier, till exempel. Ni säger att ni blir mer självständiga när ni får hund, men egentligen flyttar man ju bara över beroendet från andra människor till hunden. Eller? OM du verkligen hade velat gå dessa utbildningar hade du kunnat göra det. Det är ju inte hunden som ska hitta från ställe till ställe, det är du. Hunden ska leda dig förbi hinder, hjälpa till att hitta trappor, övergångställen och dylikt i okända miljöer. En skola kanske är en okänd miljö till att börja med, men den kommer ju inte vara det hela tiden. Jag tycker faktiskt det är bullshit att skrika diskriminering när du inte får ha med dig en ledarhund in i en skola eller livsmedelsbutik. Vad skulle hunden göra i affären då? Leta upp mjölken? Tänk om nu ledarhundar blev tillåtna överallt, då börjar allergikerna skrika diskriminering. En allergiker har inget val, men det har du som hundförare. Återigen, detta har inget med min egen relation till hundar att göra, utan en åsikt som jag velat vädra länge. Du får gärna argumentera med mig, för jag vill förstå hur ni som vill ha med ledarhunden precis överallt tänker. Var är förståelsen för andra? Varför pratar ni om era rättigheter hela tiden, men inte om era skyldigheter eller andras rättigheter? Jag vill inte kritisera, jag vill förstå. Jag har nämligen undrat länge.

2011-04-30 @ 22:12:29
URL: http://lilzandy.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag måste säga att jag håller med Sandy. Jag förstår verkligen att det kan vara frustrerande att inte kunna ha med sig ett "hjälpmedel", som Lana trots allt, är för dig, men precis som Sandy säger, så finns det allergiker. Förutom det så är det väl inte så konstigt att någon som har en mataffär inte är så pigg på att släppa in ett djur bland matvarorna?



Jag måste också säga att jag ställer mig lite frågande till ditt tidigare blogginlägg. Du får seende personer att framstå som icke sammarbetsvilliga människor, som fullständigt saknar känsla för människor som inte är precis som de är. Jag förstår, åter igen, att du blir förbannad när du inte blir behandlad med respekt, men du kan väl inte, på fullt allvar, mena att det alltid är så för dig? Jag har levt i snart 22 år som helt blind, och det är inte så ofta det händer att jag blir illa bemött. De gånger det händer brukar det bero på något helt annat än det faktum att jag är blind. För det mesta beror det på okunnighet. Men du kan väl inte heller begära att varenda människa skall besitta superkunskaper i hur det är att inte se? Måste också få tillägga att jag aldrig har blivit utslängd då jag har velat köpa mat eller ta en drink. När det gäller att sälja till folk så är de flesta restaurang - och barägarna för intresserade av det för att vilja slänga ut sina kunder.

2011-05-01 @ 19:15:49
URL: http://ismen.blogg.se/
Postat av: Sandy

@Ism:

Men hon blir ju ovälkommen pga Lana, inte pga synskadan. Väl? Så uppfattade jag det åtminstone. Och så vitt jag vet brukar du inte ta krogrundor med Jack. :)

2011-05-01 @ 20:26:35
URL: http://lilzandy.blogg.se/
Postat av: Marie

Sandy: HAHA! Nej, det var inte så jag menade, inte heller så aggressivt som det såg ut, oups... Det jag menade om att bli "utslängd" handlade om det förra blogginlägget, "Glöm att jag skall vara tacksam". Om det handlade om Lana där också så har jag helt och hållet missförstått, för det var inte så jag såg det.:) Om det gällde Lana så tar jag tillbaka allt jag skrev, om det inte gällde Lana i det förra inlägget står jag dock fast vid vad jag skrev.



Så ja... I den här dåliga texten måste jag ha lyckats gardera mig tillräckligt för att bli av med de flesta missförstånden, i alla fall. ;) ELLER?

2011-05-02 @ 17:22:30
URL: http://ismen.blogg.se/
Postat av: ida

Hej Malmöiter!

Sandy du skriver:

”Var är förståelsen för andra? Varför pratar ni om era rättigheter hela tiden, men inte om era skyldigheter eller andras rättigheter?”

För det första vill jag understryka att det inte handlar om att jag har mer rättigheter, eller för den delen, skyldigheter än någon annan.



När det gäller allergi så finns det en överenskommelse mellan astma och allergiförbundet och Synskadades riksförbund om att ingen har företräde före någon annan. Alltså, vi har lika stor rätt och ett lika stort ansvar att lösa eventuella intressekrockar som kan uppstå. I 99% av fallen då jag har träffat en allergiker eller någon annan som på något sätt har störts av min ledarhund har vi hittat en lösning. VI har till exempel löst det genom att sitta i olika delar av rummet eller bussen och detta har varit en tillfredställande lösning för oss båda. Alltså, vi har kompromissat fram en lösning som har funkad för båda precis som det ska vara. Men det som gör mig fullständigt galen och det jag vägrar att acceptera är när människor nekar mig tillträde till ett ställe med argumentet ”det kan komma en allergiker”. Om det kommer en allergiker så tar vi det problemet då. Läs mer här http://ledarhund.nu/allmanhet/ledarhundar-och-allergi/ w om ledarhundar och allergi, överenskommelsen finns även där.



2011-05-03 @ 20:30:57
URL: http://idaostlund.blogg.se/
Postat av: Sandy

Hej Ida och tack för bra svar! Självklart ska man försöka kompromissa så gått det går och det är bra när det funkar. Men... Du svarade inte på några av mina frågor:

"Ni säger att ni blir mer självständiga när ni får hund, men egentligen flyttar man ju bara över beroendet från andra människor till hunden. Eller? OM du verkligen hade velat gå dessa utbildningar hade du kunnat göra det. Det är ju inte hunden som ska hitta från ställe till ställe, det är du. Hunden ska leda dig förbi hinder, hjälpa till att hitta trappor, övergångställen och dylikt i okända miljöer. En skola kanske är en okänd miljö till att börja med, men den kommer ju inte vara det hela tiden. Jag tycker faktiskt det är bullshit att skrika diskriminering när du inte får ha med dig en ledarhund in i en skola eller livsmedelsbutik. Vad skulle hunden göra i affären då? Leta upp mjölken?"

2011-05-03 @ 21:34:26
URL: http://lilzandy.blogg.se/
Postat av: Sandy

Hej Ida och tack för bra svar! Självklart ska man försöka kompromissa så gått det går och det är bra när det funkar. Men... Du svarade inte på några av mina frågor:

"Ni säger att ni blir mer självständiga när ni får hund, men egentligen flyttar man ju bara över beroendet från andra människor till hunden. Eller? OM du verkligen hade velat gå dessa utbildningar hade du kunnat göra det. Det är ju inte hunden som ska hitta från ställe till ställe, det är du. Hunden ska leda dig förbi hinder, hjälpa till att hitta trappor, övergångställen och dylikt i okända miljöer. En skola kanske är en okänd miljö till att börja med, men den kommer ju inte vara det hela tiden. Jag tycker faktiskt det är bullshit att skrika diskriminering när du inte får ha med dig en ledarhund in i en skola eller livsmedelsbutik. Vad skulle hunden göra i affären då? Leta upp mjölken?"

2011-05-03 @ 21:36:22
URL: http://lilzandy.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag ska ju ta mig till skolan från där jag bor, då behöver jag hunden. Och vad ska jag göra av hunden då jag är i en skola åtta timmar om dagen? Vad skulle jag ha gjort med min hund om jag hade fått gå på skolan jag ville i Skåne? Lämnat kvar den i Jämtland hos min morsa?

Vad det gäller att flytta över ansvaret från en annan människa till min hund förstår jag inte riktigt din fråga. Ansvaret ligger på mig men hunden föränklar min förflyttning avsevärt och jag kan lägga energin på annat.

2011-05-03 @ 21:56:40
Postat av: ida

Jag ska ju ta mig till skolan från där jag bor, då behöver jag hunden. Och vad ska jag göra av hunden då jag är i en skola åtta timmar om dagen? Vad skulle jag ha gjort med min hund om jag hade fått gå på skolan jag ville i Skåne? Lämnat kvar den i Jämtland hos min morsa?

Vad det gäller att flytta över ansvaret från en annan människa till min hund förstår jag inte riktigt din fråga. Ansvaret ligger på mig men hunden föränklar min förflyttning avsevärt och jag kan lägga energin på annat.

2011-05-03 @ 22:03:26
Postat av: Sandy

OK, jag tänkte inte ens så långt som till internat. Jag ber om ursäkt. Då kan det ju faktiskt bli lite svårt att gå just den utbildningen med hund. Men låt oss säga att du fick en lägenhet ganska nära skolan. Skulle du då låta hunden vara där och rasta henne på lunchen eller skulle du strunta i den utbildningen för att hon inte fick vara med dig i själva skolbyggnaden?



vad jag menar med att flytta över beroendet är att många lär sig lita på hunden när de går, för hunden kända vägar och bryr sig nästan inte om att ens orientera sig. De vet att hunden för dem dit de vill. Och till slut måste de ha med sig sin hund överallt, även till lokala ICA, för att de inte tror att de klarar av det utan hunden (eller kanske för att de vill ha med sig hunden överallt). det kallar åtminstone inte jag för att vara självständig. Jag tycker att hunden borde vara ett komplement, inte det enda hjälpmedlet. Ett hjälpmedel som man borde kunna vara utan då och då till förmån för käpp eller dylikt, exempelvis i en livsmedelsbutik. Jag säger inte att du gör så Ida, jag har inte träffat dig sen du fick Lana, men jag vet att det finns folk som gör så.

2011-05-04 @ 08:48:13
URL: http://lilzandy.blogg.se/
Postat av: Kristin

(billett merket lang kommentar)

Heia Ida!

Jeg slenger meg på debatten, siden jeg liker bloggen din så godt, og siden jeg er blitt "en av gjengen" (jeg fikk hund et halvt år etter konferansen i Oslo i fjor vinter!).

Her i Norge har vi som førerhundbrukere lovfestet de rettighetene som ikke er i Sverige. Butikker, restauranter og utdanningssteder har ikke lov til å nekte førerhunder å oppholde seg inne sammen med brukeren. Disse reglene forenkler og muliggjør så mye i mitt liv, og jeg føler stor frustrasjon over at ikke folk i nabolandet mitt har de samme mulighetene som jeg har.



Når det gjelder hvordan man blir selvstendig av hva, tror jeg nesten man trenger å være synshemmet selv for å innse hvilke utfordringer det byr på og hvilke løsninger (førerhund, hvit stokk, ledsaging, ekkolokasjon) som fungerer for en selv. Jeg er mye MYE mer selvstendig som førerhundbruker enn som stokkbruker, mest fordi jeg er nødt til å bruke min egen kropp (og stokken) til å zoome inn nesten all info om terrenget når jeg ikke har hund. Jeg krever mye av livet, jeg vil være over alt, jeg vil ha det gøy! Og jeg vil ha muligheten til å gjøre det uten hjelp fra folk jeg kjenner, takk. Det kan fungere med en stokk, men for meg har det fungert enda mye bedre med en hund. Skal jeg (for å sette det på spissen) finne en port i et hundre meter langt gjerde, må jeg, ved hjelp av stokken eller uten noe, gå og kjenne bortover HELE gjerdet for å finne porten. Er jeg sammen med hunden, ser han den og går rett gjennom. I det livet jeg lever er det utallige "gjerder" og "porter" i løpet av en dag, og å bruke så mye tid og krefter på å lete, pleide å gjøre meg så trøtt at jeg ikke orket å gjøre de morsomme tingene som man VIL når jeg var ferdig med å gjøre alt det man MÅ. Nå gjør jeg begge deler, wizzooo!



ps. Ida! Håper du har det bra og at vi en vakker dag kræsjer igjen et sted. :-)

2011-05-05 @ 18:45:13
URL: http://www.krishendomio.blogspot.com
Postat av: Ida

hej Kristin och tack f;r din kommentar! Mycket intressant att läsa om eran lag i Norge. Har den gjort stor skillnad? Fungerar den som den ska?

Ha det gott

2011-05-05 @ 23:08:09
Postat av: skogsfrun på dal

Hoppar in lite sent här, och blir väldigt förvånad. Att ledarhundar hade fritt tillträde överallt i sitt viktiga jobb trodde jag det var lag på! När jag hade hand om en blivande ledarhund ett par veckor när fodervärden var sjuk, tog jag gladeligt med hunden in i alla affärer. När någon protesterade tyckte jag det var toppen att tala om för dem att hunden skulle bli ledarhund och måste tränas. INGEN opponerade sig! Var lite tuff Ida, framhärda!



Jag tycker det är ynkligt att vi inte har en LAG om detta men den kommer nog. De synskadades förening jobbar nog hårt på det.



Allergikerna är en grupp som vet att ta för sig. Själv pollenallergiker måste jag vissa tider medicinera och hålla mig undan från det jag inte tål, det borde pälsdjursallergikerna också göra.

Jo de kan gå undan och inte kräva att andra ska göra det.

Förresten är jag skeptiskt när folk säger sig vara allergiska mot hund, i många fall handlar det om rädsla och det får de i så fall söka bot för.



Jag tycker det är underbart att se en ledarhund i arbete. Människor borde vara hunden tacksam för all den tjänst de gör i vårt knepiga samhälle... minhundar, leta döda, lavinhundar, polishundar, vallhundar. Ja vi har Hunden att tacka för mycket!



Lycka till nu med schäferflickan och stå på er!

2011-05-06 @ 17:18:49
URL: http://barasaras.bloggplatsen.se
Postat av: Kristin

Hei igjen!

Vel - for meg har det fungert veldig fint. Jeg bor i en ganske liten by, og det virker som de som bor her kjenner meg igjen og har mye respekt for meg og hunden min - det er jeg glad for. Jeg har opplevd å bli forsøkt nektet adgang, men etter å ha referert til loven og vist førerhundlegitimasjonen har jeg alltid fått være der likevel. Jeg vet at de har større problemer i større byer, en del i forhold til kulturkræsj når det gjelder hundens rolle i forskjellige samfunn i verden. Synd å høre om, men jeg syns vi har et godt utgangspunkt ved at vi har loven å vise til i det hele tatt. Gleder meg til den blir en realitet i Sverige óg!

2011-05-09 @ 03:36:41
URL: http://www.krishendomio.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0